Duurzaam ondernemen, een hype?
Een tijdje terug deed ik de voice-over voor een programma over ondernemen. In dat filmpje zegt ondernemer Willem Middelkoop dat hij duurzaam ondernemen toch wel een beetje een hype vindt. De verbazing in mijn stem, die dan vervolgens zegt: „duurzaam ondernemen een hype…?” hoefde ik niet te acteren.
Merkwaardig toch dat iemand dat zegt. Duurzaam ondernemen is immers geen hype maar bittere noodzaak. Ik herinner me nog goed de geschrokken reactie van mijn vader toen hij in de jaren 70 het rapport van de Club van Rome las. Voor het eerst werd er onderzoek gedaan naar de effecten van economische groei op het milieu. De conclusies in het rapport waren niet mals: als we zo door gaan helpen we de aarde binnen de kortste keren naar de vernieling.
We zijn nu veertig jaar later en het moet gezegd: er zijn best wel wat dingen aangepakt, zoals schonere auto’s, meer aandacht voor alternatieve energiebronnen, biologische landbouw… Maar is dat genoeg? Nee, want als je goed kijkt is de wereld in die veertig jaar ook enorm veranderd. Er zijn meer mensen op de wereld, het autobezit is geëxplodeerd, met de komst van nieuwe economieën (China, India) is er een enorme hoeveelheid industrie bijgekomen… Er is dus wel wat gebeurd, maar tegelijkertijd heeft er een enorme schaalvergroting plaatsgevonden waardoor al die pogingen weer in het niet lijken te vallen.
In de discussie over kernenergie zei iemand iets wat me wakker schudde. Het kwam er op neer dat wanneer we geen kleine beetjes energie meer laten weglekken, dat wil zeggen: geen apparaten in de slaapstand, geen laders in het stopcontact als je je telefoon, tablet (of welk apparaat dan ook) niet aan het laden bent, er zóveel energie bespaard wordt dat die hele discussie over kernenergie overbodig wordt. Simpelweg omdat we die centrales dan helemaal niet meer nodig hebben.
Daarom laat ik me niet meer afschrikken door de grote cijfers en de complexiteit van de problemen. Ik richt me liever op mijn eigen omgeving, op wat ik wel kan overzien. Als iedereen dat doet, kunnen we heel ver komen.
Dus trek ik de stekker uit het stopcontact als mijn telefoon opgeladen is, pak ik zoveel mogelijk de fiets, breng glas naar de glasbak, papier naar de papierbak en plastic naar de plasticbak…
En ik gebruik alleen nog biologisch afbreekbare cosmetica, die duurzaam geproduceerd wordt. Nu komt er ieder jaar maar liefst 50.000 ton niet-afbreekbare minerale olie in de bodem terecht, als afvalproduct van de reguliere cosmetica. Iedereen die besluit alleen nog maar schone producten te gebruiken draagt bij aan de vermindering van deze enorme vervuiling.
Duurzaam ondernemen is dus wel degelijk belangrijk. Als Ringana-partner verkoop ik schone, duurzaam geproduceerde producten. Hoe kleinschalig ook: uiteindelijk helpt het echt!
En dat is geen hype.